.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عاشورای حسینی تابلوی بزرگداشت شعائر اسلام است
عاشورای سال 61 را باید مظهر گرامیداشت و نمود بسیاری از شعائر بزرگ اسلام دانست که به جا آوردن نماز ظهر روز عاشورا در صحنه نبرد پیام مهمی بوده که به واسطه آن شهادت حماسه‌ساز سروروسالار شهیدان امضا شده و مورد قبول پروردگار قرار گرفت.

به گزارش شمال نیوز، عاشورا بی‌شک بزرگ‌ترین و اثرگذارترین واقعه تاریخی در طول حیات بشر است که با هر تفکری اعم از دینی، مادی و شخصی که به آن نظاره شود هر یک دارای درس‌های فراوان است که باید در شرایط کنونی زندگی خود از آن بهره برد.

در دل این حرکت بزرگ اما حوادثی رقم خورده است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد درحالی که شاید در چشم عوام و یا به علت روی دادن اتفاقات بزرگ دیگری که بیشتر به چشم آمده تا حدودی مغفول نیز مانده باشند.

باید در کنار تمام حماسه آفرینی‌ها، شهادت‌ها و اسارت‌هایی که روی داد و تاریخ را دگرگون ساخت، کمی عمیق‌تر به ماهیت آن‌ها نیز نگریست تا چرایی و چگونگی وقوع آن‌ها نیز کمی برای ما بیشتر قابل لمس و درک شود.

نمی‌شود به رشادت‌های یاران و اهل بیت پسر پیامبر در صحنه نبرد پرداخت اما عاشقانه‌های روی داده در میان آن‌ها و از سوی دیگر رابطه عمیق با خداوند توسط این بزرگ فرزندان آدم ابوالبشر را نادیده گرفت.

نمی‌توان از اسارت‌های اهل بیت امام حسین(ع) مطلب گفت اما از اهمیت به حفظ حجاب و عفت، عشق و علاقه به خانواده و فداکاری‌های صورت گرفته در میان آن‌ها مطلبی بیان نکرد و در همین شرایط نیز نمی‌توان توقع داشت بدون در نظر گرفتن همین جزئیات بتوان درک درستی از آنچه در عاشورا رخ داده پیدا کرد.

نمی‌توان به نبرد حماسی قاسنم‌بن‌الحسن(ع) پرداخت اما نگاه اهلا من العسل شهادت در وجودش را نادیده گرفت، نمی‌توان زخم‌های فراوان بر بدن پسر رسول خدا و بریده شدن سر از قفا را دید اما نماز جماعت ظهر عاشورا در صحنه نبرد آن هم در اول وقت را نادیده گرفت.

از همه مهمتر این است که نمی‌توان نقش زینب(س) به عنوان یک شیر زن در صحرای کربلا و بعد از آن را دید اما عاشقانه‌های فدا کردن فرزندان برای ولی معصوم زمان خود و حفظ عفت و حرمت در همه عرصه‌های زندگی به خصوص در مجالس دشمنان را نادیده گرفت.

ادای نماز صبح، نماد برنامه‌ریزی مناسب عزاداری‌ها

در همین راستا آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی امام جمعه شهرستان نکا اقامه نماز را یکی از فلسفه های عاشورای حسینی خواند و اظهار کرد: نماز اول وقتی که در ظهر عاشورا در میدان جنگ به جماعت خوانده شد پیام عاشورا است.

وی افزود: بر همین اساس عزاداریها و دسته رویها به گونه‌ای نباشد که اول وقت نماز در خیابانها باشیم. با وضو دسته روی را شروع کنیم که هر کجا اول وقت شد،‌ نماز خود را بخوانیم. دسته روی‌ها به گونه ای باشد که فرصتی برای استراحت باشد تا نماز صبح بیدار شود.

امام جمعه نکا با بیان لزوم برنامه ریزی ها به منظور اجرای اعمال و فرائض توسط عزاداران، خاطرنشان کرد: بنابراین دسته روی کند و نماز صبح قضا شود، زیبنده نیست. آن عزاداری جای خودش محفوظ، و بسیار ارزشمند است اما به گونه ای باشد که نماز صبح قضا نشود

سمبلی از نمود اجتماعی نمادهای اسلامی

با اشاره به عقاید کشورهای سکولار نسبت به علنی نشدن نمادهای دینی در اجتماع‌ها، اظهار کرد: گاهی انسان احساس می‌کند که ما نیز کم‌کم داریم به این تفکر مبتلا می‌شویم و بسیاری از نمادهای دینی ما به جز در ایام خاص از کوچه و خیابان‌ها کم شده است.

وی افزود: باید شعائر خود را به کوچه و خیابان‌ها ببریم به گونه‌ای که تمام کوچه و خیابان ‌های ما رنگ و بوی ارزش‌های دینی ملی جامعه را داشته و به راحتی بتوان آن‌ها را در میان خود احساس کرد.

امام جمعه نکا ارزش فضاسازی در کوچه و خیابان را بسیار بالاتر از فضاسازی‌هایی که در مساجد و اماکن مذهبی صورت می‌گیرد دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان و بازاریان باید این نمادها، شعائر و فضاسازی‌ها را به کوچه و خیابان‌ها ببرند.

این مسئول با ابراز گلایه از پر رنگ نبودن این نمادها در شهرها، اضافه کرد: خیابان‌های ما باید تبدیل به نمایشگاه‌های بزرگ شوند البته فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد نیز قابل تقدیر است اما توقع‌ها بیشتر از این مقدار کنونی است.

عزاداری بدون حاشیه و انقلابی

محمدی لائینی در ادامه با اشاره به چگونگی انقلابی نگه داشتن جوانان، اظهار کرد: با بها دادن به جوانان در برنامه‌های مختلف مذهبی و ملی سبب به‌روز، در صحنه و انقلابی بودن آن‌ها می‌شود.

وی همچنین با انتقاد نسبت به استفاده از برخی علامت‌های بزرگ و با هزینه‌های سنگین در برخی مساجد و هیئت‌ها، افزود: توقع ما از مساجد و هیئت‌های انقلابی این است که سال به سال چنین علامت‌هایی را کمتر کنند.

امام جمعه نکا خواستار برگزاری عزاداری‌های مساجد و هیئت‌های انقلابی به عنوان پایگاه انقلاب براساس الگوی مد نظر امام راحل و رهبر انقلاب شد و خاطرنشان کرد: اگر فقط بنا باشد براساس چشم و هم چشمی بین مراکز مذهبی به عزاداری بپردازیم عمل شایسته و مطلوبی نیست.

این مسئول در ادامه با بیان ارزش و جایگاه تمام شهیدان، اضافه کرد: همه شهیدان عزیز بوده، بر ما منت دارند و هیچ فرقی بین آن‌ها وجود ندارد که از آن‌ها می‌خواهیم تا دعاگوی ما در شرایط کنونی باشند.

در پایان وی گفت: امروز در شرایط سختی به سر می‌بریم که دشمن شدیداً جوان‌ها، خانواده و فرهنگ ما را در یک جنگ نرم هدف قرار داده که با توجه و کار کردن در مسیر ایثار و شهادت می‌توان بخشی از این هجمه‌های فرهنگی دشمن را خنثی کرد.

دانشگاهی عظیم برای همه ادوار تاریخ

همچنین حجت‌الاسلام سید داوود احمدپناه امام جمعه شهر شهمیرزاد مکتب عاشورا را دانشگاهی با عظمت، خواند و اظهار کرد: این دانشگاه بزرگ نه برای یک دوره بلکه تا روز قیامت برقرار است که در آن شعائر بزرگ اسلام نمود جهانی پیدا کرده است.

وی با اشاره به درس‌های فراوانی که از مکتب عاشورا می‌توان گرفت، افزوذ: یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که می‌توان از عاشورا گرفت مربوط به نماز است، چراکه نماز وصل شدن قطره وجود انسان به دریای بیکران پروردگار است.

این استاد حوزه نماز را نمادی از وحدت مسلمانان جهان دانست و خاطرنشان کرد: همانگونه که در نماز خود به تمام عباد صالح خداوند سلام می‌دهیم از مسلمانان تمام عالم از گوشه و کنار جهان یادی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نماز در نگاهی دیگر همبستگی با تمام عالم هستی است تا جایی که امام حسین(ع) صدای پرندگان را تسبیح و نماز خواندن توصیف می‌کند.

مُهر قبولی شهادت با نماز جماعت در صحنه نبرد

احمدپناه نماز را یکی از نمادهایی خواند که علاوه بر صحنه‌های فردی در بسیاری از عرصه‌های احتماعی نیز نمود پیدا می‌کند و باید آن را به صورت حمعی گرامی‌داشت و تصریح کرد: دستور داده شده که نمازهایی مانند نمازهای یومیه، جمعه و نمازهای مربوط به مناسبت‌ها مانند اعیاد فطر و قربان به صورت جماعت خوانده شوند.

وی با اشاره به برپایی نماز جماعت ظهر روز عاشورا به جماعت و در دید عموم، افزود: امام حسین(ع) می‌توانست نماز را در خیمه به جا بیاورد اما در بیرون از خیمه آن هم به صورت جماعت در اول وقت به جا آورد.

در پایان امام جمعه شهمیرزاد خاطرنشان کرد: درس‌های فروانی در نهضت عاشورا نهفته است اما امام حسین(ع) با نماز خود یک درس بزرگ به تاریخ داد یعنی قبول شدن شهادت امام حسین(ع) با نماز ایشان امضا شد.

بهترین الگو برای رسیدن به جامعه‌ای سعادتمند

 شماره کردن درس‌های عاشورا از توان هر کسی بر نمی‌آید اما برخی عبرت‌های آن که چندان نسبت به سایر وقاع روی داده در آن قابل لمس‌تر نیست اگر به خوبی مورد تفکر و بررسی قرار بگیرد می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات جامعه اثرگذار باشد.

اگر به خوبی بتوان اول برای خود و در مرحله بعد برای مردم اهمیت نماز جماعت اول وقت را به واسطه عملکرد اباعبدالله و یاران ایشان در صحنه نبرد و زیر تیرباران دشمن به خوبی تشریح کرده و به درک رساند، شاید دیگر کمتر بتوان شاهد مساجد کم جمعیت خالی از جوانان بود.

شاید اگر به خواهران خود در جامعه میزان اعتقاد همان اهل بیت پسر خدا که برای اسارت آن‌ها اشک از دیدگان خود بر گونه‌ها روان می‌سازند را به خوبی شرح دهیم و بدانند که برای حفظ حرمت‌ها و عفت خود چه مصیبت‌های یزرگتری را تحمل کرده‌اند دیگر کمتر بتوان شاهد برخی صحنه‌های دلخراش از بی‌عفتی‌ها در جامعه بود.

آری عاشورا یک دانشگاه بزرگ انسان‌سازی برای همه ادوار تاریخ بشر است که با گذشت حدود 14 قرن از وقوع آن هنوز سطر به سطرِ آن درس‌هایی دارد که با رمزگشایی از آن‌ها برای رسیدن به جامعه‌ای سعادتمند می‌توان بهتر گام برداشت./بلاغ


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.056 seconds.